Történet

A történet

A tésztából épített hidak versengése több évtizedes hagyományokkal rendelkezik, ilyen versenyt több európai és tengeren túli mérnökképző intézményben is rendeznek. Magyarországon ezen a téren az Ybl Miklós Műszaki Főiskolai Kar (2000 előtt Ybl Miklós Műszaki Főiskola) volt az úttörő. Az építészmérnök hallgatóik több mint húsz éve rendeznek versenyeket, amelybe 2004-ben a Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar (akkor még Bánki Donát Műszaki Főiskola) diákjai is bekapcsolódtak. A verseny a Bánki diákjai között gyorsan népszerűvé vált, hamarosan saját versenyt is rendeztek. Az itt elért kimagasló eredményeik alapján úgy gondolták, hogy nemzetközi versenyen is megméretik magunkat. A világon akkor legrangosabbnak a kanadai verseny számított. Ezt a versengést a hallgatóink nehézsúly kategóriában összesen 6 alkalommal - legtöbbször világcsúccsal - megnyerték.

Nemzetközi vizeken

Az első nemzetközi versenyt 2005-ben rendeztük meg "RECCS 2005 - Kárpát Medencei Tészatahíd Építő Verseny" névvel. A megmérettetésre a hazai hallgatók mellett a határon túli mérnökhallgatókat is meghívtuk, így már négy országból érkeztek versenyzők: Magyarországról, Romániából, Szlovákiából és Szerbiából. A hallgatók ettől az évtől kezdve a híd kategória mellett a tartó kategóriában is indulhattak. A versenyt ebben a formában öt éven keresztül rendeztük meg, és elmondható hogy a szoros mezőny és a kiváló teljesítmények a RECCS névjegyévé váltak. A Széchenyi István Egyetemről, Győrből érkezett Vida Balázs például 2006-ban a tartó kategóriát 400 kg-os eredménnyel nyerte meg. Ezt a kimagasló teljesítményt aztán az Óbudai Egyetem hallgatója Márkos Szilárd 2008-ban 560,3 kg-os új világcsúccsal szárnyalta túl. (A világrekordot egészen 2017-ig szintén ő tartotta 578,2 kg-mal amit 2011-ben állított fel. Ebben az évben az iráni Hamed Farzi, Farnaz Kalali és Alireza Nazari alkotta csapat taszította le trónjáról 666,3 kg teherbírással.)

2010-ben meghirdettük a "RECCS 2010 Közép Európai Tésztahíd Építő Verseny"-t, ahol a szomszédos országokon kívül versenyzők érkeztek Olaszországból és Iránból is.

Abban az évben a "Lánchíd" elnevezésű esztétikai kategória is meghirdetésre került, amelyet az iráni Islamic Azad University Of Qazvin egyetemének hallgatói nyertek meg egy nagyon szépen kialakított szerkezettel.

Világbajnokság

2011-ben tovább szélesedett a résztvevők köre, versenyző csapatok érkeztek a világ minden tájáról: Iránból, Lettországból, Németországból, Olaszországból, Romániából, Szerbiából és Szlovákiából. Így vált a megmérettetés világbajnoksággá. A résztvevő országok listája 2012-ben Portugáliával bővült (University of Beira Interior) akik azonnal meg is nyerték az innovációs díjat. A híd kategória győztesei ez évben Lettországból érkeztek.

A 2013-as versenyen a kölni és a szófiai egyetem hallgatói voltak az újoncok, és először üdvözölhettünk megfigyelőket az Egyesült Királyságból valamint a Johns Hopkins egyetemről az Egyesült Államokból.

A versenyen fantasztikus eredmény született a híd kategóriában. Az egyetemünk hallgatói - Járó Csaba és Vincze Miklós – által épített szerkezet száz kilóval szárnyalta túl a tavaly felállított világcsúcsot, ezzel beállítva a kategóriában jelenleg is csúcstartó 570,3 kg teherbírást.

2014-ben a Technical University of Cluj-Napoca nyerte meg a híd kategóriát, míg Papp János a Bánkiról a tartók között győzedelmeskedett.

2015-ben Lettország csapata elsőként érkezett különleges elnevezésű szerkezetével, a „Bridge It!” ekkor győzni is tudott 488,3 kg teherbírással tartó kategóriában. Ezt a nevet aztán 2017-ben és 2018-ban is használták, utóbbi évben második helyet értek el vele.

2017 volt a legújabb rekord éve, amikor is Alireza Nazari, Hamed Farzi és Farnaz Kalali beállította a hihetetlen 666,3 kg-os világcsúcsot tartó kategóriában. Ugyanebben az évben Huszák Donát és Horányi Benjámin hallgatóink a híd kategória első helyezését vihették haza 421 kg-mal.

2018-ban ismét Cluj-Napoca csapata győzedelmeskedett a hidak között, míg Törökország szerezte meg a tartók első helyét.

Összefoglaló a 2019-es RECCS Világbajnokságról

2019. május 23-án sikeresen lezajlott az Egyetem nagyszabású nemzetközileg is elismert versenye, a RECCS Tészahíd-építő Világbajnokság. Az immáron kilencedik alkalommal megrendezett eseményen a 11 regisztrált országból végül 9 nemzet képviselte magát összesen 19 csapattal, 22 tésztahíddal. Az Óbudai Egyetem hat csapatot indított (öt csapat a RECCS Világbajnokságot elindító Bánki Karról érkezett, s mellettük az egyetemet képviselte a Kandó Károly Villamosmérnöki Kar és a Keleti Károly Gazdasági Kar egy-egy hallgatójából álló csapat is). Egy összevont csapattal vett részt a Szent István Egyetem Ybl Miklós Építéstudományi Kara, továbbá három csapat érkezett Brazíliából, két csapat Lengyelországból, 2 csapat Erdélyből, valamint érkeztek résztvevők Bulgáriából, Törökországból, Németországból, Litvániából és Lettországból.

A csapatok regisztrációja reggel 7 órakor kezdődött, folyamatosan érkeztek a versenyzők szerkezeteikkel. 9 óra után a zsűri tagjai megtekintették és értékelték a hidakat, és a nézők is gyülekeztek, így a verseny helyszínéül szolgáló Bécsi úti campus aulájában kialakított nézőtér is megtelt emberekkel. Az ünnepélyes megnyitó 10 óra után pár perccel kezdődött, a narrátor Dr. Kovács Tibor egyetemi docens, a tolmács pedig Kovács Éva volt. A világbajnokság fővédnöki tisztét felkérésünkre Tarlós István, Budapest főpolgármestere vállalta, képviseletében Dr. Szeneczey Balázs városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettes úr köszöntötte az egybegyűlteket. A verseny elnöke prof. dr. Rajnai Zoltán dékán, tiszteletbeli elnöke prof. dr. Réger Mihály rektor volt. A zsűri elnöke dr. Oldal István, a Magyar Mérnöki Kamara Gépészeti Tagozatának alelnöke. A zsűri további tagjai az Óbudai Egyetem Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar oktatóiból, a támogatók képviselőiből, illetve a szakmai közélet elismert személyiségeiből kerültek ki.

A világbajnokságot ünnepi beszédével Dr. Réger Mihály, az Óbudai Egyetem rektora nyitotta meg.

Elsőként a hidak versenyére került sor – ebben 10 szerkezetet tudott értékelni a zsűri, valamint volt egy törés versenyen kívül. A 2013-as világrekordot (570,3 kg, amelyet az Óbudai Egyetem Bánki Karának hallgatói értek el) továbbra sem döntötték meg, de nagyon szép eredmény született: az IPYMIDEAST elnevezésű török csapat a 482,5 kg-os terhelést ért el, és ezzel első helyet szerzett. Érdekesség, hogy ez a csapat két éve a tartó kategóriában elhódította a világcsúcsot.

Második helyen végzett a RECCS Világbajnokságon újonc csapatnak számító Brazilian Builders. A dél-amerikai együttes bemutatkozásaként kiemelkedően jó, 355,3 kg teherbírású hidat épített.

A harmadik helyet az erdélyi UTCN nevű csapat szerezte meg 289,6 kg teherbírással.

A világbajnokság második részében, a tartó kategóriában szintén 10 szerkezetet láthattunk, és itt is volt egy versenyen kívüli híd.

Az élen a kategória csúcstartója, az IPYMIDEAST csapat végzett, 504,2 kg-ot értek el, amely az idei verseny legnagyobb teherbírású szerkezete lett, bár a saját 2017-es rekordjuktól ezúttal 162,1 kilogrammal elmaradt.

Második helyet szerzett a litván Marmašeliai 4.2 névre hallgató csapat, az ő tartójuk 413,8 kg terhelést bírt ki, mielőtt megreccsent volna.

Az Óbudai Egyetem Bánki Karának egyik csapata, a Dezsőnek meg kell halnia fantázianevű duó 359,4 kg-os terhelést kibíró tartója harmadik helyen végzett.

A szép számmal megjelenő közönséget és a versenyzőket egy szendvicsebéd várta a Bécsi úti campus függőfolyosóján, míg a zsűri összeállította a végeredményt. A szünet után dr. Gáti József rektori főtanácsadó tartotta meg záróbeszédét, majd következett az eredményhirdetés.

A két kategória első három helyezettjeinek járó díjakat, prof. dr. Réger Mihály rektor úr, Földesi Gabriella kancellár asszony, dr. Gáti József rektori főtanácsadó úr, dr. Oldal István alelnök úr és prof. dr. Rajnai Zoltán dékán úr adták át.

Az esztétikai különdíjat idén a Bulgáriából érkező Averi Stroy nevű csapat ugyanilyen nevű szerkezete kapta.

Az innovációs különdíjat Egyetemünk Dominó csapatának Domiró elnevezésű hídja nyerte el egyedi felépítésével.

A legjobb határon túli magyar csapat különdíját a Gyermelyi Zrt. felajánlásával Bokros Gábor marketing igazgatóhelyettes úr adta át a kolozsvári UTCN csapatnak.

A Magyar Mérnöki Kamara Gépészeti Tagozata a legjobb hazai gépészcsapatnak adott különdíjat, amely nem volt más, mint a Dezsőnek meg kell halnia nevű Bánkis csapat. Ezt Dr. Oldal István úr, a Magyar Mérnöki Kamara Gépészeti Tagozatának alelnöke adta át.

Az Óbudai Egyetem különdíját az Egri Csillagok nevű Bánkis csapat kapta prof. dr. Réger Mihály rektor úrtól.

Az Óbudai Egyetem Hallgatói Önkormányzatának különdíját pedig az Etil-alakulat megnevezésű Bánkis csapat kapta Dr. Rajnai Zoltán dékán úrtól.

A Bánki Kar különdíját Földesi Gabriella kancellár asszony adta át a Dominó névre hallgató csapatnak.

Továbbá a Hídépítők Egyesülete minden versenyzőnek ajánlott fel különdíjat, ezzel gratulálva nekik kiemelkedő teljesítményükért.

Számos érdeklődő a helyszínen izgulta végig a töréseket, az élő YouTube streamnek köszönhetően azonban sokan tudták nézni máshonnan is az eseményeket. A sajtó munkatársai szép számban képviselték magukat, hogy tudósítsanak, interjúkat készítsenek. Ahogyan a versenyzők, úgy a szervezők és a szponzorok is mindent megtettek a jó hangulat és a tiszta verseny érdekében.

Külön öröm volt Egyetemünk számára, hogy ezúttal három kontinens legjobbjai mérték össze tudásukat és felkészültségüket a RECCS-en, valamint hogy nem csupán az Óbudai Egyetem, de más hazai intézmény csapatai is részt vettek az eseményen.